Kontakty
reference
 
Zpracování dat
DTP
 
Překladatelské
služby
 
Knihkupectví
online
 
Úvodní
strana

J. Duffack - Ztracené lodě

AOS publishing - nakladatelství, překladatelské služby
 
Běžná cena: 299,- Kč
Cena v e-shopu: 199,- Kč


Včetně 10 % DPH
180,91 Kč bez DPH

ISBN: 978-80-87624-41-8
Rok vydání: 2016
Počet stran: 300

Dostupnost: Skladem



Ztracené lodě (J. Duffack) Jisté je, že pro drtivou většinu z nás suchozemců zůstává moře i nadále jen fenoménem dovolených a odpočinku. Moře z jeho jiné, temnější stránky neznáme, přestože jsme určitě všichni viděli strhující film o potopení Titaniku Jamese Camerona zobrazující hrůzu, která se odehrála na jeho palubě v noci ze 14. na 15. dubna 1912.
Kniha vypráví o množství podobných „Titaniků“; o lodích, které nepřistály v domovském přístavu a jejich pouť díky různým okolnostem skončila na mořském dně.
Přímo nekonečné jsou příběhy lidí, kteří přišli o jedinou jistotu, kterou na moři měli – o svou loď. Lidských příběhů a tragických ztroskotání, která se udála na světových oceánech v průběhu lidské existence, jsou tisíce. A samotných zmizelých lodí? Střízlivé odhady hovoří o miliónu vraků v mořských hlubinách...








Ukázky z textu:

Že Caligula byl blázen nejvyššího stupně, prozradí další řádky. Nejprve však krátce k mytologii.
Tím, co byla pro antické Řeky bohyně světa, lovu, Měsíce a přírody Artemis, pro pozdější Římany „zajišťovala“ Diana. Kromě toho se tato bohyně stala v antickém Římě i ochránkyní života a všech žen.
V dobách antického Říma bylo jezero Nemi zasvěceno kultu bohyně Diany. Jezero se nachází v hlubokém údolí pohoří Colli Albani necelých 30 kilometrů jižně od Věčného města. Jeho vody i přesto, že má rozlohu jen dva čtvereční kilometry, mají nádhernou modrou barvu. Právě na tomto jezeře nechal císař Caligula postavit dvě na svou dobu vskutku obrovská a impozantní plavidla, která sloužila Dianinu kultu. Lodě byly dlouhé téměř 80 metrů; nástavby s oltáři a chrámy, oslňující dekorace měly vzbuzovat oprávněný obdiv. Císař nesnášel římská horka a často upřednostňoval jezero sopečného původu před vladařskými povinnostmi. Jednoho dne však šílený panovník přikázal obě lodě zapálit...
Že pověsti nelhaly a plavidla skutečně existovala, se potvrdilo již v roce 1447, kdy se o vytažení obou lodí na břeh pokusil kardinál P. Colonna. S tehdejší primitivní technikou se však tato operace provést nedala.
Italové si opět na ztracené lodě vzpomněli až v roce 1927, téměř 500 let po prvním pokusu. Velikášský diktátor Benito Mussolini přikázal lodě ze dna jezera vyzvednout. Jediným způsobem, jakým se dala tato náročná operace uskutečnit, bylo vypustit vodu z jezera a pokusit se o zázrak. Italští inženýři pod vedením G. Ucelliho se daného úkolu nezalekli. Přikázali prokopat tunel, kterým vodu odvedli. Po třech letech namáhavé práce bylo dno jezera zbaveno vody a odhalilo téměř dvoutisícileté tajemství. Na jeho dně vskutku ležely vraky dvou obrovských plavidel v poměrně zachovalém stavu i se sochami a různými artefakty, které odolaly vlivu vody v jezeře. Urychleně bylo na březích jezera postaveno speciální muzeum, kde byly zbytky toho, co nepodlehlo zkáze, umístěny.
Pak přišla katastrofa. Roku 1944, když německé armády ustupovaly pod tlakem spojeneckých armád z italského území, bylo muzeum podpáleno a zničeno jednotkami SS.
Jisté je, že římští stavitelé dokázali vskutku stavět velká a prostorná plavidla, lodě, které byly schopny převážet i těžké žulové obelisky z historického Egypta…

Stockholm byla švédská osobní loď, postavená v loděnici A/B Gotaverken ve švédském Göteborgu pro loďařskou společnost Svenska Amerika Linjen. Na vodu byla spuštěna 9. září 1946. Měla délku 160, šířku 21 metrů, výtlak 12 000 tun, ponor 7,5 m. Motory jí umožňovaly plout rychlostí 19 uzlů a do jejích útrob se vešlo 790 osob, z toho 230 členů posádky. Loď měla neobyčejně ostrou příď, která při nárazu doslova italskou loď „rozřízla“ jako kus eidamského sýra.
Tragédie se odehrála v blízkosti Nantucketu na pobřeží amerického státu Massachusetts. První zprávy oznamovaly, že se podařilo zachránit 1 661 osob, 46 při kolizi zahynulo, přičemž celková kapacita plavidla byla udávána číslem 1 804 osob. Na švédské lodi zahynulo při nárazu 5 členů posádky a 42 cestujících.
Později se objevily další podrobnosti. Obě velké lodě do sebe narazily v husté mlze (přestože byly vybaveny radary) značnou rychlostí. Stockholm narazil do italské lodi v nočních hodinách a oběti během spánku doslova zaživa rozmačkal. Andrea Doria se po nárazu naklonila asi o 50 stupňů, ale naštěstí zůstala na hladině.
Kapitáni obou lodí vyslali SOS. Těsně před půlnocí zareagovaly na výzvu americké úřady na Long Islandu a okamžitě na místo neštěstí poslaly devět plavidel; přidaly se i jednotky US NAVY s letadlovou lodí Tarawa. Záchranné práce byly ukončeny před pátou hodinou ráno místního času.



 
 
Partneři webu Obchodní podmínky Kontaktní údaje

© AOS Publishing - Nakladatelství, Překladatelské Služby, Zpracování Dat, DTP

Tel.: +420 602 322 887 E-mail: